Wednesday, December 8, 2010

Ukhwah Fillah

Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Al-Muwatha
dari Abi Idris Al Khaulany rahimahullah bahawa ia 
                                   berkata

"Aku pernah masuk Masjid Damaskus.Tiba-tiba
aku jumpai seorang pemuda yang murah senyumannya
yang dikerumuni banyak orang.Jika mereka
berselisih tentang sesuatu maka mereka 
mengembalikan kepada pemuda tersebut dan
meminta pendapatnya.Aku bertanya tentang dia,
lalu dikatakan oleh mereka,'Ini Muadz bin Jabal.'
Keesokan harinya,pagi-pagi sekali aku datang
ke masjid itu lagi dan kudapati dia telah berada 
di sana tengah melakukan solat.Kutunggu
sampai dia selesai melakukan solat kemudian
aku temui dan kuucapkan salam kepadanya.Aku
berkata,'Demi Allah aku mencintaimu.'Lalu ia
bertanya.'Apakah Allah tidak lebih kau cintai?'
Aku jawab,'Ya Allah aku cintai'.Lalu ia
memegang ujung selendangku dan menariknya
seraya berkata,'Bergembiralah karena
sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah 
saw,bersabda,"Allah berfirman, cinta-Ku pasti
akan mereka peroleh bagi orang yang saling
mencintai antara satu sama lain...
  
                                         
                              

No comments:

Post a Comment